Wednesday 18 May 2011

Hulurkan Tangan Ringankan Beban....

Assalamualaikum…selamat bercuti dan selamat semuanya….semoga cuti pd hari ini dapat di guna kan dengan sebaik mungkin…yerlah bukan selalu kita ada masa untuk relex-relex dan bersantai bersama family dan orang yang tersayang…mana tau mungkin ini hari selasa terakhir bagi kita…apa-apa pun semuanya terletak di tangan tuhan..
hari ni aku dengan rendah hati nya nak minta tolong jasa baik pengunjung sekalian terutama rakan2 yg mengenali aku…cerita nya macam ni…ada seorang hamba ALLAH yg lbih d knali dgn pggilan k.su,…dye ni keje kt dewan mkn asrama sk0la kmi d klang....mse kmi d sne dye slh s0rg yg bnyk mny0kong kmi....
pde awal thn ni dye tlah didapati m'hidap pyakit buah pinggang yg tr0k....stahu aku pyakit ni  dlm kateg0ri pyakit yg kr0nik...jdi dye memerlukan rwatan yg b'terusan yg m'gunakan k0s yg ckup bnyk....stakat ni dye jlani rwatan dialisis 3x dlm sminggu...k0s nye dlm RM150 1x....jdi jumlah sminggu dye perlu dlm RM500 bgi k0s rwatan....so, aku yakin dengan sumbangan2 yg xsberape dri kte dpt bntu ringankan beban dye....yerlah korang tahu lah kan ada diantara kita ni bukan datang dari golongan orang berada…
mungkin hari ni hari dia mana tahu esok lusa hari kita pulak….dan jangan kita aspect hidup kita selalu cerah, langit pun x selalu cerah dan ada kalanya ia akan mendung..
aku pun nak bagi tahu lebih specific pasal ni x dapat sebab aku pun segan nk tnye dye bnyk tk0t ganggu prasaan dye klo tnye lbih detail…k.su ni pun agak rapat dengan aku ngn mmbe2 len dan selalu jugak kt0rg p umh dye…tapi x sangka la dalam ceria dia terselit sedikit masalah…
dan aku sebagai bkas plajar d tempat yg prnah dye b'khidmat rasa bertanggungjawab jugak lah untuk membantu dia….jadi mari lah sama-sma kita ringankan tangan dan hilangkan beban k.su ni…dan ingat lah derma lah seikhlas mungkin..dan ini bukan paksaan…
Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Allah swt. akan menambah kemuliaan kepada hamba-Nya yang pemaaf. Dan bagi hamba yang tawadhu’ karena Allah swt., Allah swt. akan mengangkat (derajatnya). (Muslim; Misykât)
dan sesungguhnya Sedekah yang diberikan secara sembunyi lebih afdal, ibarat tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya. Perbuatan ini dekat kepada keikhlasan dan jauh daripada riak kerana sifat ini boleh merosakkan amalan sedekah. Tiada gunanya bersedekah jika mahu mendapat pujian dan dikatakan pemurah kerana dengan keikhlasan sahajalah ganjaran pahala diperoleh.

 Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada hari kiamat kelak Allah Azza Wajalla berfirman: “Hai anak Adam! Aku sakit. Mengapa tidak engkau kunjungi Aku?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhanku. Bagaimana mungkin aku mengunjungi Engkau padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala: “Apakah kamu tidak tahu bahawa hamba-Ku si fulan sakit, mengapa kamu tidak mengunjunginya? Apakah kamu tidak tahu, seandainya kamu kunjungi dia, kamu akan mendapati-Ku di sisinya?”  “Hai anak Adam! Aku minta makan kepadamu, mengapa kamu tidak memberi-Ku makan?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhan. Bagaimana mungkin aku memberi Engkau makan, padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala: “Apakah kamu tidak tahu bahawa hamba-Ku si fulan minta makan kepadamu tetapi kamu tidak memberinya makan. Apakah kamu tidak tahu, seandainya kamu memberinya makan nescaya engkau mendapatkannya di sisi-Ku?” “Hai anak Adam! Aku minta minum kepadamu, mengapa kamu tidak memberi-Ku minum?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhan, bagaimana mungkin aku memberi Engkau minum padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala:”Hamba-Ku si fulan minta minum kepadamu, tetapi kamu tidak memberinya minum. Ketahuilah seandainya kamu memberinya minum, nescaya kamu mendapatkannya di sisi-Ku.”(Muslim)

kepada yang sudi silalah hulurkan bantuan dan semoga dengan bantuan kalian beban yang di hadapi oleh hamba ALLAH ini berkurangan… 

no akaun maybank : 158248363398
di atas nama MOHAMAD FIKRI BIN SHAHRUDDIN
no telefon : 0135385549

entry ini aku buat pun tanpa pengetahuan K.SU yang mengalami masalah tu…inyasaallah aku akan bank in hasil derma korang kat akaun dia…
kepada yg tidak  mengenali aku pun k0rg pun boleh la hulurkan sedikit bantuan...


akhir kalam, segala sumbangan ikhlas dari anda sume aku ucapkan JAZAKUMULLAHUKHAIRAN KATHIRA....

0 comments: