This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Monday, 30 May 2011

SEGMEN | JOIN BLOGLIST ULANWEBLOG.COM


hye...kali ni 1st time aku cube j0in segmen b'sme bl0gger len iaitu blogger cik ulan....sbna nye aku org baru dlm dunia bl0gger ni...aku t'tarik untuk berblog ni sbb nye ingin m'cube sesuatu yg bru...jdi aku harap p'cubaan aku untuk join segmen b'sme bl0gger 1st time ni b'jye serta mendapat perhatian....haha....(menagih simpati da ni)...that's all tenkiu....

Tuesday, 24 May 2011

KANAK-KANAK BELAJAR DALAM KEHIDUPAN.

Jika anak itu hidup dengan KRITIKAN 
Ia belajar untuk MENCELA
Jika anak itu hidup dengan KEKERASAN
Ia belajar untuk MENENTANG
Jika anak itu hidup dengan BELAIAN KASIH
Ia belajar untuk RESAN DIRI
Jika anak itu hidup dalam suasana yang IRI HATI
Ia belajar untuk merasa BERSALAH
Jika anak itu hidup dengan TOLERANSI
Ia belajar untuk BERSABAR
Jika anak itu hidup dengan GALAKAN
Ia belajar untuk BERKEYAKINAN
Jika anak itu hidup dengan PUJIAN
Ia belajar untuk MENGHARGAI
Jika anak itu hidup dengan SAKSAMA
Ia belajar untuk berlaku ADIL
Jikaa anak itu hidup dengan KERELAAN
Ia belajar MENYAYANGI
Jika anak itu hidup dalam RESTU
Ia belajar MENYUKAI DIRINYA
Jika anak itu hidup dengan PENGHARGAAN
Ia belajar MEMPUNYAI MATLAMAT
Jika anak itu hidup dengan KEJUJURAN
Ia belajar apa itu KEADILAN
Jika anak itu hidup dalam KEIKHLASAN
Ia belajar apa itu KEBENARAN
Jika anak itu hidup dalam KESELAMATAN
Ia belajar MEYAKIN DIRI dan orang sekelilingnya
Jika anak itu hidup dalam KERAMAH-TAMAHAN
Ia belajar bahawa dunia ialah TEMPAT YANG BAIK untuk hidup...

Wednesday, 18 May 2011

Berapa sisa umur kita ?

Mengenang pada kisah yang telah aku post sebelum ini iaitu hulurkan tangan ringankan beban, (tpi post ni aku still letak atas sbb sedang digunakan untuk usaha mencari dana tersebut ) terbayang aku pada persoalan yang cukup penting dalam hidup kita. Jadi eloklah rasanya persoalan ini dikongsi bersama bagi sama-sama menginsafi akan diri sendiri. Tatakala kita orang yang muda sering sibuk dengan urusan dunia pernahkah kita terfikir sejenak berapa lama lagi kita dengan dunia ini???Berapa sisa umur yang ada pada diri kita sekarang sebelum menemui ajal.

Tak ada seorang pun yang mengetahui berapa sisa umurnya kerana hal itu merupakan rahsia Allah. Kematian tak dapat dijangka dan diketahui bila waktunya. Seseorang yang sudah uzur dan berpenyakit belum tentu meninggal dunia lebih dahulu daripada seorang pemuda yang gagah dan sihat badannya.

Khalifah Umar  bin Khattab r.a pernah diingatkan oleh seorang bendaharawan negara tentang umur ini.
Suatu ketika anak Umar bin Khattab sambil menangis memberitahu kepada beliau bahawa teman-teman sekolahnya mengejek-ejek kerana bajunya penuh dengan tampalan. Ketika Umar bertanya apa yang terjadi, si anak menberitahu bahawa teman-temannya membilang-bilang jumlah tampalan di bajunya sambil berkata :
"Lihatlah anak Amirul Mukminin bajunya bertampal seperti ini ".
Mendengar cerita anaknya Umar bin Kattab merasa sedih lalu ditulisnya sepucuk surat kepada bendaharawan negara untuk meminjam wang sebanyak 4 dirham. Sebagai jaminan Umar menawarkan bendaharawan memotong gajinya di bulan hadapan. Membaca surat Umar tersebut bendaharawan negara mengirimkan surat balasan yang berbunyi : "Wahai Umar, adakah engkau telah dapat memastikan bahawa engkau akan hidup sampai bulan depan ? Bagaimana jika engkau mati sebelum engkau melunaskan hutangmu ? Apa yang engkau perkata terhadap hutangmu di hadapan Allah ?”. Membaca surat bendaharawan itu Umar bin Khattab menangis, lalu beliau menasihati anaknya :" Wahai anakku pergilah ke sekolah sebagaimana biasa, kerana aku tidak dapat menngetahui umurku walaupun sejam lagi."

Semoga kita dapat memanfaatkan sisa umur yang ada untuk meningkatkan kualiti ibadah dan menyiapkan bekal sebaik-sebaiknya sebelum menghadap Allah swt.
Rasulullah Saw bersabda  yang bermaksud :
Sebaik-baik manusia ialah orang yang diberi panjang umur dan umur yang panjang itu dia gunakan untuk membuat kebaikan sebanyak-banyaknya dan sejahat-jahat  manusia ialah orang yang diberi Tuhan umur panjang tetapi umur panjang itu mereka gunakan untuk membuat kejahatan dan kerosakan-kerosakan saja ( HR. Ahmad)
Oleh itu, marilah kita sama-sama renungkan kembali apakah amalan-amalan telah kita bekalkan untuk kehidupan selepas mati kelak. Sementara masih ada ruang dan peluang untuk terus hidup di dunia sama-samalah kita berlumba-lumba untuk melakukan amal kebaikan semaksima mungkin. Wallahua'alam

Hulurkan Tangan Ringankan Beban....

Assalamualaikum…selamat bercuti dan selamat semuanya….semoga cuti pd hari ini dapat di guna kan dengan sebaik mungkin…yerlah bukan selalu kita ada masa untuk relex-relex dan bersantai bersama family dan orang yang tersayang…mana tau mungkin ini hari selasa terakhir bagi kita…apa-apa pun semuanya terletak di tangan tuhan..
hari ni aku dengan rendah hati nya nak minta tolong jasa baik pengunjung sekalian terutama rakan2 yg mengenali aku…cerita nya macam ni…ada seorang hamba ALLAH yg lbih d knali dgn pggilan k.su,…dye ni keje kt dewan mkn asrama sk0la kmi d klang....mse kmi d sne dye slh s0rg yg bnyk mny0kong kmi....
pde awal thn ni dye tlah didapati m'hidap pyakit buah pinggang yg tr0k....stahu aku pyakit ni  dlm kateg0ri pyakit yg kr0nik...jdi dye memerlukan rwatan yg b'terusan yg m'gunakan k0s yg ckup bnyk....stakat ni dye jlani rwatan dialisis 3x dlm sminggu...k0s nye dlm RM150 1x....jdi jumlah sminggu dye perlu dlm RM500 bgi k0s rwatan....so, aku yakin dengan sumbangan2 yg xsberape dri kte dpt bntu ringankan beban dye....yerlah korang tahu lah kan ada diantara kita ni bukan datang dari golongan orang berada…
mungkin hari ni hari dia mana tahu esok lusa hari kita pulak….dan jangan kita aspect hidup kita selalu cerah, langit pun x selalu cerah dan ada kalanya ia akan mendung..
aku pun nak bagi tahu lebih specific pasal ni x dapat sebab aku pun segan nk tnye dye bnyk tk0t ganggu prasaan dye klo tnye lbih detail…k.su ni pun agak rapat dengan aku ngn mmbe2 len dan selalu jugak kt0rg p umh dye…tapi x sangka la dalam ceria dia terselit sedikit masalah…
dan aku sebagai bkas plajar d tempat yg prnah dye b'khidmat rasa bertanggungjawab jugak lah untuk membantu dia….jadi mari lah sama-sma kita ringankan tangan dan hilangkan beban k.su ni…dan ingat lah derma lah seikhlas mungkin..dan ini bukan paksaan…
Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Allah swt. akan menambah kemuliaan kepada hamba-Nya yang pemaaf. Dan bagi hamba yang tawadhu’ karena Allah swt., Allah swt. akan mengangkat (derajatnya). (Muslim; Misyk√Ęt)
dan sesungguhnya Sedekah yang diberikan secara sembunyi lebih afdal, ibarat tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya. Perbuatan ini dekat kepada keikhlasan dan jauh daripada riak kerana sifat ini boleh merosakkan amalan sedekah. Tiada gunanya bersedekah jika mahu mendapat pujian dan dikatakan pemurah kerana dengan keikhlasan sahajalah ganjaran pahala diperoleh.

 Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada hari kiamat kelak Allah Azza Wajalla berfirman: “Hai anak Adam! Aku sakit. Mengapa tidak engkau kunjungi Aku?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhanku. Bagaimana mungkin aku mengunjungi Engkau padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala: “Apakah kamu tidak tahu bahawa hamba-Ku si fulan sakit, mengapa kamu tidak mengunjunginya? Apakah kamu tidak tahu, seandainya kamu kunjungi dia, kamu akan mendapati-Ku di sisinya?”  “Hai anak Adam! Aku minta makan kepadamu, mengapa kamu tidak memberi-Ku makan?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhan. Bagaimana mungkin aku memberi Engkau makan, padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala: “Apakah kamu tidak tahu bahawa hamba-Ku si fulan minta makan kepadamu tetapi kamu tidak memberinya makan. Apakah kamu tidak tahu, seandainya kamu memberinya makan nescaya engkau mendapatkannya di sisi-Ku?” “Hai anak Adam! Aku minta minum kepadamu, mengapa kamu tidak memberi-Ku minum?” Jawab anak Adam: “Wahai Tuhan, bagaimana mungkin aku memberi Engkau minum padahal Engkau Tuhan semesta alam?” Firman Allah Taala:”Hamba-Ku si fulan minta minum kepadamu, tetapi kamu tidak memberinya minum. Ketahuilah seandainya kamu memberinya minum, nescaya kamu mendapatkannya di sisi-Ku.”(Muslim)

kepada yang sudi silalah hulurkan bantuan dan semoga dengan bantuan kalian beban yang di hadapi oleh hamba ALLAH ini berkurangan… 

no akaun maybank : 158248363398
di atas nama MOHAMAD FIKRI BIN SHAHRUDDIN
no telefon : 0135385549

entry ini aku buat pun tanpa pengetahuan K.SU yang mengalami masalah tu…inyasaallah aku akan bank in hasil derma korang kat akaun dia…
kepada yg tidak  mengenali aku pun k0rg pun boleh la hulurkan sedikit bantuan...


akhir kalam, segala sumbangan ikhlas dari anda sume aku ucapkan JAZAKUMULLAHUKHAIRAN KATHIRA....

Tuesday, 17 May 2011

Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?

BAITULLAH
"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"

"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."


"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

"Erk.. kau betul.."

Monday, 2 May 2011

Devotees - Mahar Cinta (Ketika Cinta Bertasbih) KCB



Mahar Cinta

Album : Devotees
Munsyid : Devotees

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bias mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya..

Sunday, 1 May 2011

RAHSIA 5 JARI


Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Kemudian, genggam ia kuat-kuat dan angkatkan ke atas. Laungkan .."Allahu Akbar" sekuat-kuatnya. Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.
          Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.
          Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. BERSEDIAKAH ANDA??
          Nah... naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.
           Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.
          Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.
          Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima. Renung dan fikir dalam-dalam. DIMANAKAH ANDA SEKARANG?????