Sunday, 31 July 2011

Selamat Menghayati Ramadhan Al-Mubarak

Ramadhan Karim
Assalamualaikum w.b.t.....sedar atau tidak kita semua telah masuk ke bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan....Kita dianggap bertuah kerana berpeluang dan diberi kesempatan untuk bertemu bulan yang mulia ini sekali lagi....Alhamdulillah..=)


Oleh itu, marilah sama2 kita bukan hanya sekadar menyambut kedatangan bulan Ramadhan sahaja tapi kita perlu sama2 untuk menghayatinya...Kalau ckp sambut mungkin sume boleh lakukannya dgn sekadar puasa di siang hari....Tapi yang pentingnya ialah kita mestilah menghayati bulan Ramadhan ini dengan merebut kelebihan2 yg ada pada bulan yang mulia ini....

Mungkin ada yang terfikir apa yang boleh kita lakukan selain berpuasa di siang hari dan solat tarawih di malam hari.....Pada pendapat saya, inilah saat terbaik untuk kita memulakan suatu langkah perubahan. Peluang dan kesempatan ini hanya datang sekali setahun, jika bulan2 lain anda sukar untuk melakukan perubahan, ambillah kesempatan ini dan janji-janji Allah yang ada pada bulan yang mulia ini...

Apa azam Ramadhan kali ini ye???
Bagi saya kita kena letakkan satu azam agar Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya....Sebagai contoh, jika tahun lepas setiap hari tarawih kita hanya setakat lapan rakaat, maka pada tahun ini kita berusaha agar tarawih hingga dua puluh rakaat....Jika tahun lepas solat fardhu hanya di rumah, maka pada tahun ini kita cuba untuk berjemaah di masjid....dan banyak lagi contoh yang lain...

Semua ini boleh kita lakukan dengan syarat kita perlu ada cita-cita dan keinginan yang tinggi untuk berubah...
Jika di bulan yang mana pintu rahmat Allah dibuka seluas-luasnya ini kita tidak mampu untuk mengubah diri anda, lebih sukar untuk kita mengubah diri di bulan-bulan lain....Wallahua'lam...

6 comments:

ieka said...

salam ramadhan...moga ramadhan tahun nie dapat keberkatan Nya..InsyaAllah~

Cik Bell said...

yea..semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang sebelumnya.Semoga Ramadhan kali ini dpat mendidik diri kita mendpatkan keredhaanNya :)
Selamat menyambut Ramadhan.
jgn lupa pos duit raya oke.haha

Nazme said...

ieka : insyaALLAH...sama2 lah berusaha ke arah keberkatan nya....amin


cik bell : amin..selamat menghayati ramadhan...duit rya aku pkai bank in je....haha

Cik Bell said...

bank in? memang xleh caya..aku nak by hand la..ahaha..selamat sikit..xde la kes tendang2.,.hahaa..

Nur Zulaikha said...

selamat berpuasa dan mnghayati bulan Ramadhan...moga Ramadhan kali ini akan memberi sinar baru dlm hidup yg kini bergelar mahasiswa...aminn..singgah sini ye..
hehehe..mcm x biasa pulak..
http://wwwzuemygen91.blogspot.com/2011/07/ramadhan-yang-pertama.html

CikNyz said...

Assalamualaikum..lama rasenyer CikNyz tak jenguk belog ni… maaf sbb CikNyz bz dgn kije ..dikesempatan ni CikNyz nak ucapkan

Selamat berpuasa & Selamat hari Raya
http://syazny7.blogspot.com/2011/08/selamat-hari-raya.html

ikuti jugak entry pasal Gunung kinabalu dari Part1-Part 4
http://syazny7.blogspot.com/2011/08/ciknyz-gunung-kinabalu.html